Taklimat Pelaksanaan LINUS 2.0 dan Saringan 1 tahun 3 2013

2013-04-04-230[1]

2013-04-04-235[1]

1. Salam Satu Malaysia. Pada 4 April yang lalu, saya telah berpeluang untuk mengikuti satu taklimat pelaksanaan LINUS 2.0 dan Saringan 1 tahun 3 bagi tahun 2013, yang telah diadakan di Dewan Seminar PPD Gombak.

2. Tujuan taklimat tersebut dibuat adalah untuk memantapkan lagi pemahaman guru-guru yang mengajar LINUS terutamanya guru tahun 3 yang baru pertama kali terlibat dengan kelas LINUS tahun 3.

3. Walaupun ini bukan pertama kali kursus ataupun taklimat LINUS yang telah saya ikuti, namun terdapat pelbagai input yang baru yang saya peroleh dari taklimat ini terutamanya dari segi penguasaan konstruk-konstruk yang ada dalam LINUS ini. Insyaallah akan saya kongsikan di ruang yang terbatas di sini. Kalau berkesempatan, saya akan buat satu in house training buat cikgu-cikgu semua, terutama yang mengajar tahap 1.

4. Mungkin ilmu yang akan saya kongsikan di sini sudah pun dimaklumi oleh guru-guru sekalian. Kalau sudah maklum, anggaplah ia sebagai refresh buat kita semua. Namun kalau belum tahu, anggaplah ia sebagai ilmu baharu buat kita semua. Mudah-mudahan ia berguna dalam kita mendidik anak-anak murid terutama murid yang belum menguasai kemahiran-kemahiran yang ada dalam konstruk 1 hingga 12.

5. Terdapat 12 konstruk yang ada dalam kemahiran LINUS. Namun, dalam 12 konstruk tersebut, ada 3 konstruk yang menjadi ‘killer’ kepada murid-murid LINUS. Konstruk tersebut ialah konstruk 7, 8 dan konstruk 9. Untuk lebih memahami konstruk tersebut, saya pamerkan di bawah :

 

KONSTRUK 1 : Vokal dan konsonen

KONSTRUK 2 : Suku Kata Terbuka

KONSTRUK 3 : Perkataan Suku Kata Terbuka

KONSTRUK 4 : Suku Kata Tertutup (tanpa makna)

KONSTRUK 5 : Perkataan Suku Kata Tertutup

KONSTRUK 6 : Perkataan Suku Kata Tertutup ‘ng’

KONSTRUK 10 : Imbuhan Awalan dan Akhiran (ber…be..me…meng…ter…an….) pesanan : jangan cerakinkan

KONSTRUK 11 : Ayat mudah

KONSTRUK 12 : Ayat berdasarkan gambar

 

‘Killer’ Konstruk 

KONSTRUK 7 : Perkataan Diftong

  • geluncur, tidak boleh dieja asing (eja ‘tai’ dan sebut ‘tai’) (tidak boleh eja ‘ta’ ‘i’ sebut ‘tai’)
  • suku kata yang perlu diajar kepada murid (ai, au, oi), baru tambah huruf konsonen di depan ; tai, lau, poi
  • tauhu, tauge à termasuk dalam diftong, tak semestinya di belakang sahaja seperti perkataan ; pantai, pisau, pulau, kaloi

KONSTRUK 8 : Vokal Berganding

  • ada sekatan, boleh dieja asing (eja daun sebagai ‘da’ ‘un’)
  • ada hidden w dan y
  • walaupun murid eja asing pada permulaan, guru akan membetulkan cara sebutan yang sebenar

KONSTRUK 9 : Digraf dan Konsonen Bergabung

  • Digraf à ng, ny, sy, kh, gh
  • Konsonen bergabung à yang diterjemah dari bahasa asing seperti perkataan trak, traktor, ekspres, sains, straw, Khamis, khat, stor, troli, krayon dan khabar

6. Sedikit ingatan daripada para fasilinus, semua guru yang akan melaksanakan saringan LINUS nanti, diminta semua membaca terlebih dahulu manual yang diberikan. Ini kerana, ramai guru yang melakukan kesilapan dalam proses saringan tersebut, sehingga menghalang murid daripada menguasai kemahiran yang sepatutnya dikuasai oleh mereka. Untuk pengetahuan guru-guru juga, LINUS tidak menekankan aspek Sistem Bahasa seperti yang dipelajari dalam kelas arus perdana. Sebab itu, aspek tanda baca dan huruf besar tidak ditekankan di sini. Semua jawapan murid diterima asalkan ejaan mereka betul dan tepat.

7. Sekadar makluman juga, LINUS sekarang juga telah diberikan nama baru iaitu LINUS 2.0 disebabkan ada tambahan Bahasa Inggeris, yang sebelum ini hanya menekankan Bahasa Malaysia dan Matematik. Murid-murid juga dipanggil dengan gelaran yang lain, bukan murid LINUS lagi. Murid-murid hanya dipanggil dengan panggilan murid menguasai dan tidak menguasai sahaja. Bagi murid LINUS tegar pula, dipanggil dengan murid tidak menguasai konstruk 1-2. Jadi lepas ni, jangan tersasul panggil murid LINUS TEGAR atau murid LINUS tau…  :)

8. Selain itu, bagi memudahkan guru-guru menjalankan aktiviti saringan ini, guru-guru juga boleh terlebih dahulu membuat P&P bagi konstruk yang hendak diajar itu terlebih dahulu. Ini bagi memberikan peluang kepada murid yang lemah, mendapat pendedahan tentang kemahiran yang akan diuji dalam saringan itu nanti. Sedikit sebanyak boleh membantu mereka menguasai konstruk tersebut, dan mengurangkan bilangan murid yang tidak menguasai nanti.

9. Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua FasiLINUS yang telah sudi berkongsi ilmu pada taklimat pada hari tersebut. Mudah-mudahan guru-guru yang telah menghadiri taklimat pada hari itu, dapat menggunakan ilmu yang diberi semasa sesi P&P mereka di sekolah masing-id setelah taklimat tersebut. Moga Allah sahajalah yang akan membalas

jasa kalian.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s